fredag 18 oktober 2013

Blocking with a wire

Godkväll alla nattugglor!

Hektiska dagar med mycket innehåll resulterar lätt i få uppdateringar på bloggen.. Men mycket har hänt i min stickvärld kära ni!

Jag har ju varit på jakt efter ett härligt stickcafé. Ett gäng hängivna stickare att fördjupa sig i garn och mönster med, över en kopp kaffe några timmar.
Som hastigast kom jag att tänka på Stickklubben, via vilka man kan hitta den fantasticka Stickpodden. Jag vet att det nämnts i några avsnitt att Göteborg fått en stickklubb osv, och då tänkte jag att det borde ju faktiskt finnas en i Sveriges huvudstad!
Mycket riktigt.. Igår kväll tog jag tunnelbanan till Hötorget och klev innanför dörrarna till Espresso House över gatan. Det är ett ganska stort café och mycket folk är i rörelse.
Men mitt bland kaffekoppar, bakverk och Stureplans-nissar, skymtade jag ett gäng ivrigt flinka fingrar i de gladaste färger på garn. Lycka!

Och kvällen blev superhärlig!
Jag och 6 andra kvinnor satt mitt i Stockholms kvällsrush och stickade, drack kaffe, pratade fibrer, Ravelry och surfplattor och skrattade som bara den! Servitörer kom tilm och med och fotade oss, och det är sällan jag känt mig så "mig själv" i ett hektiskt, kaffedoftande Stockholmssorl.

Mitt stickprojekt den kvällen var min fina Daybreak sjal av Stephen West. 
Då var jag på sluttampen, och fick stickat undan ett par tråkiga räta och aviga varv med huuur många maskor som helst!
NU däremot, så är sjalen KLAR och på blockning!

Jag besökte butien Litet nystan på Sankt Paulsgatan i eftermiddags och införskaffade två supersmarta s.k. Blocking Wires. Det är helt enkelt en vajer i rostfritt stål som är bra att använda när du ska blocka sjalar, eller andra "känsliga" kanter. Du trär vajern igenom den yttre raden med maskor, och bäst blir det om du är noggrann och plockar tätt med maskor, och sedan lägger du ut ditt plagg som vanligt på en matta el handduk. Nu krävs det endast ett par nålar för att hålla vajern på plats och om man, som jag, vill ha kanten på min sjal böjd.
Med denna blocking wire får du inte några fula små "utbukter" i plagget som är så lätt hänt om man använder endast nålar.

Vi får se imorgon hur det torkade resultatet ser ut!
Vi ses i sticknatten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar