torsdag 2 januari 2014

Nya tag

Nu är det banne mig slut på ledigheten. Iallafall för min del... Jag har tagit alldeles för mycket ledigt från bloggen här, vilket jag själv tycker är lite tråkigt. Idéerna sprudlar i huvudet, men orken tryter.
Nu blir det andra bullar--

Jag för min del har fått en hel del stickat färdigt en väldigt massa projekt!
I förra inlägget fick ni se min grå/antracitfärgade kofta i Sandnes Alpakka. Koftan har kommit väl till pass och jag bara älskar den!

Garnet är superfint och varmt om modellen är en sådan som passar mig perfekt. Jag är så nöjd jag bara kan bli!

Sedan har jag stickat klart Jomfruhummer av Bente i Geilsk Hampa och ull.
Koftan är färdig helt -trådar är fästa och de få sömmar som fanns är sydda. Dock har jag inte blockat den än. Och jag hoppas för min Gud att den ska bli så mycket bättre än vad den är i dagens skick....

Ribben nertill är superfin och passar mig bra i storleken, men uppöver bysten och ärmarna är den faktiskt inte alls fin. Alldeles för stor, eller rent av konstig i proportionerna.. Hoppas, hoppas att den rättar till sig under uppsköljning!!!!!

Här har ni den iallafall -på min fina provdocka!



Vidare så har jag börjat på nästa koftprojekt. Vet inte varför, men koftor är min grej att sticka just nu! 

För några inlägg sedan visade jag er koftan Nancy från Sadnes temahäfte 35 "norske ikoner". Jag hade på lut att det skulle bli en sådan som nästa projekt..



Nyår spenderade jag hos min chef i gott sällskap. Plötsligt drar han fram en plastkasse full med en SUPERMJUKT(!!!!) alpacagarn från R&N Brännvall. Personligen hade jag aldrig hört talas om märket, men det är verkligen ett hemskt fint garn. 100% Eco Baby Alpaca ifrån Peru. Och det roligaste..!! Garnet finns bara i tre färger -naturvitt, ljusbrunt och mörkbrunt. 
Hur festligt är inte det på en skala?!

Plötsligt sitter jag alltså med en kasse full med 1,55 kg alpacaull i tre nyanser och friheten att sticka vad jag vill!
Livet på en pinne helt enkelt!(en stickepinne då)

Garnet ger 22 maskor på stickor nr 4, och efter att jag provstickat en lapp, kom jag fram till att på stickor nr 3 får man ut 26/27 maskor. 
Koftan Nancy ska stickas i Sandnes Mini Alpakka som i sin tur ligger på just 27 maskor på stickor nr 3.
Hur mycket flyt kan man egengligen ha?!

Därav blir nästa projekt/koftprojekt just Nancykoftan i Brännvalls 100% Eco Baby Alpaca!! 
Tillskillnad från originalkoftan på bilden ovan, kommer min kofta att vara vit i botten, med detaljer av den ljusbruna, den mörkbruna och eventuellt en vinröd nyans, mest för att det behövs 4 färger. På annat vis går det nog inte att lösa har jag kommit fram till..

Men jag är glad ändå!
(och som tack för garnet så ska jag även sticka en slipover i norskmönster till min snälla, goa chef på Ekens Garn på Ringvägen här i Stockholm)



-----------------------------------

Är det så att ni också vill sticka en Jomfruhummer av Geilsk (trots att jag inte öst beröm över den än..) så kan ni ta och kika in i Butik Maglia i härliga Höör i Skåne -dom har nämligen både garnet och opskrifterna! Befinner ni er inte Skåne så kika in på deras hemsida och i webbshopen så kan ni få hem garnet i brevlådan. 
Hemsidan hittar du här --> Butik Maglia

Koftan Nancy från Sandnes Garn kan du kika mer på, antingen i din närmsta garnbutik som saluför Sandnes Garn eller här --> på Sandnes garns hemsida

Och blev du lite sådär smånyfiken på Brännvalls 100% Eco Baby Alpaca och vill ta dig en titt, tycker jag att du ska kolla in deras hemsida här --> R&N Brännvall

Och sist men inte minst, här även en länk till fantastiska Ekens Garn på Ringvägen 64 i Stockholm. Har ni vägarna förbi så kom in och hälsa på vettja! För er som varit där redan, kan vänta en liten förändring både i sortiment och inredning! --> Ekens Garn


Massor utav stickande kramat till er alla därute! Supertack för alla fina kommentarer m.m. Ni är fina!!

4 kommentarer:

  1. Äntligen ett nytt inlägg! ;-) Kikar in med jämna mellanrum. :-)
    Oj vad koftor du stickar. Att sticka 2st ärmar är inte min grej. ;-) Jag har fastnat för västar. Håller på med Geilsk håndevending samt en i tjock ull o stickor 12 som går sjukt snabbt att sticka. Lätt mönster också, så det är en perfekt tv stickning. :-) Var i en butik i Göteborg o hittade mönstret o garnet. Kolla strikk.se. ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vet att det varit segt med inläggen på sistone.. Men det ska bli ändring på det nu!
    Jag vet inte riktigt vad för koftryck jag kommit in i! Ogillar engentligen också tanken på att sticka två ärmar, men gör det iallafall och gnäller en massa under tiden ;)
    Västar är också väldigt användbart!
    Spännande med en Håndevending! Vilket garn och vilken färg??
    Strikk har jag hört om (dom har ju en en del utav Sandnes garn) men jag har aldrig sett butiken. Så det får bli ett stopp där nästa gång jag är i götet!

    SvaraRadera
  3. Hur gör du med mönsterstickade koftor? Stickar du fram och tillbaka, eller stickar du på rundsticka och klipper upp? Jag har just blivit färdig med en liknande kofta som den ovan och jag har stickat på rundsticka. Det "enda" jag har kvar är att fodra framkanterna med ripsband, göra knapphål och sy fast knapparna. Suck. Men att mönstersticka med trådarna på framsidan på det aviga varvet är alldeles för vanskligt, tycker jag.
    /Ingegerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast stickar jag mönsterstickade koftor på rundsticka och sedan klipper upp den. Det tycker jag är lättast, -mönster blir jämnare om jag endast stickar från rätsidan. Man slipper ju dessutom sidosömmar och dyl.

      Enligt mönstret på koftan ovan, ska man sticka runt upp till ärmhålet, sedan sticka ärmarna och till sist sticka ihop allt i oket, med raglanintagning.

      Koftan som jag stickade här--> http://frokenlindblomstickar.blogspot.se/2013/12/finished.html
      skulle man enligt mönstret sticka runt upp till ärmhålet, sedan fortsätta att sticka klart var del för sig.
      Jag gjorde som mönstret för att testa på att sticka mönster från avigsidan.
      Det var INTE det lättaste, men det gick faktiskt. Dock tror jag att det är mindre smärtfritt att sticka från rätsidan.
      Det kräver ju dock att det ska stickas en raglanärm...

      Låter spännande med din kofta! Håller med dig att det tar emot att fodra, göra knapphål och så vidare.. Koftan i inläggen ovan hänger fortfarande på min provdocka -ej blockad och utan knappar... Suck!
      Men en dag ska det bli av :)

      /Fröken Lindblom

      Radera