onsdag 22 januari 2014

Att klippa i ditt stickade plagg

Min fina Nancy-kofta är klar!!!!!

Häromdagen stickade jag det sista varvet på det mönsterstickade oket och tröjan var redo för att bli en kofta!
Just nu ligger koftan och väntar på att bli blockad. (vilket jag aldrig kommer till skott med..)
Därför tänker jag faktiskt inte visa en bild på den för er än...hehe. Lugn, bara lugn. Den är hur fin som helst!!

I vilket fall så tänkte jag slänga upp en liten genomgång här på hur det går till när man förvandlar en tröja till en kofta. Dvs. när man klipper upp plagget!
Min första klipp-upp kofta var en aning nervös att genomföra.. Saxen darrade lite i handen måste jag erkänna! Man är ju just påväg att klippa i något man lagt ner typ 50 timmar på att sticka.
Men jag ska säga er som är tvivlande eller nervösa själva, att det är en superbra lösning! Du får en fin, stabil kant som kommer hålla länge.

I fallet Nancy, så klipper man upp till två framstycken. Sedan plockar du upp maskor längs båda framkanter och stickar två resårer i typ 2 cm, den ena med knapphål i.

Hur går man då till väga när man ska klippa upp, mitt i framstycket?!

Jo -först måste du sy två täta sömmar på maskin, på vardera sida om uppklippet.
Stickar du en kofta som ska klippas upp, så finns det i stort sett alltid ett visst antal "uppklippningsmaskor" medräknat i mönstret.
Det är alltså dessa du har att spela på när du syr och sedan klipper.

Först börjar jag alltid att markera maskraden som det ska klippas i. Det gör jag genom att tråckla hela vägen från nederkanten, till halskanten med en tråd i avvikande färg.


När du väl tråcklat är det väldigt lätt att få det snyggt. Hoppa inte över det här steget! Du kommer ångra dig ifall du syr och sen ser att det blev snett...

Vanligtvis brukar antalet uppklippningsmaskor vara så pass många att man med marginal kan sy en liten bit från den tråcklade sömmen. Detta gör att trådarna som kommer fransa sig efter klippningen, blir så långa som möjligt -därav är det lättare att hålla reda på dom och faktiskt inte riskera att en hel rad maskor smiter upp.
Jag placerar pressarfotens kant intill den tråcklade tråden -då blir det lätt att få det så rakt som möjligt.


Sy några gånger på var sida om den tråcklade tråden. Jag brukar köra på typ 3-4 vändor. Så att jag vet säkert att det kommer hålla.
I fallet Nancy så ska jag även sy en fin "stickning" efter det att jag har stickat upp mina båda resårer på framkanterna. Anledningen är att över mönsterpartiet så är det så många trådar som jag behövt fästa, och dessa behöver en extra söm att hålla dom plats. Jag vill inte riskera att koftan helt plötsligt faller isär. 
Det är alltid bättre med någon söm för mycket, än för lite!


Efter att dina sömmar är sydda, är det bara att sätta saxen i din stickning! (Det är faktiskt ganska kul..)
När du klipper, så följ med fördel en och samma maskrad. På det sättet så får du minimalt med fransning och slipper onödigt spill med garn. 
(Jag tog ingen bild när jag satte saxen i maskorna.. antar att jag var ganska fokuserad och glömde mig lite..;))

När det sedan är dax för dig att plocka upp maskor längs kanten så är det bara att köra på. Det står i mönstret hur du ska göra.
Men oavsett mönstret så kan man ju plocka upp maskor på lite olika sätt..
Det jag föredrar är att göra den nya maskan i maskraden, alltså inte i ena maskbågen.
Lite svårt att förklara, men jag hoppas att du kan se med hjälp utav bilderna. Annars är det bara att hojta till så ska jag ordna på annat vis!





Lycka till med ditt klipp-projekt! Det är faktiskt inte så svårt eller läskigt när man väl satt igång!

6 kommentarer:

  1. Har precis steekat en kofta. Det är lite läskigt men blir bra! Fina bilder du tar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen lika spännande var gång! Handen skakar lite extra när den håller i saxen, men det blir så fint efteråt!
      Tusen tack :)

      Radera
  2. Hej! Har precis klippt upp min Nancy kofta och ska plocka upp framkanten. Varför är det bättre att plocka upp maskorna på ditt sätt?
    Tack!

    SvaraRadera
  3. Det här var ett bra sätt att visa! Jag ska börja om en vecka när jag är klar med en Christel Seyfarth-kofta med mönster. Dyrt material och många timmar. Men man måste ju våga. Återkommer när jag satt saxen i plagget.
    Fråga: kan man sy med en vanlig maskin? vilken tråd har man?

    SvaraRadera
  4. Ska man inte ha något på baksidan när man syr annars kanske det fastnar

    SvaraRadera
  5. Men du använder en virknål där? Jag hänger inte med. Det är väl stickat?

    SvaraRadera